Verschillende soorten chocolade roepen verschillende emoties op bij mensen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent.

In een smaaktest proefden meer dan 850 respondenten drie verschillende soorten melkchocolade; een A-merk, huismerk en een Koetjesreep. Een Koetjesreep wordt niet als chocoladeproduct beschouwd, omdat die minder dan 35 procent cacao bevat.

De Koetjesreep zorgde bij veel mensen voor nostalgische gevoelens. De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden voor een gelukkig gevoel. “De emoties bij het A-merk waren iets sterker dan bij het huismerk, maar het verschil was niet heel groot.”

Muntchocolade werd veel geassocieerd met actie en agressie, vooral door mannelijke proefpersonen. “Agressie klinkt negatief, maar het is een emotie die zeer nauw aansluit bij energie”, zegt De Pelsmaeker.

“Voor producenten van chocolade met toegevoegde smaken hebben deze onderzoeksresultaten belangrijke gevolgen op het gebied van marketing”, vertelt de onderzoeker. “Bij chocolade met sinaasappelsmaak kun je inspelen op de associatie met winterse gezelligheid. Het is een smaak die je als het ware bij het haardvuur zou eten.”

Schuldig

De Pelsmaeker zegt dat niet alleen het eten van chocolade gevoelens oproept, ook het woord ‘chocolade’ maakt emoties los bij mensen. “Veel proefpersonen voelden zich al schuldig nog voordat ze van de chocolade gegeten hadden.”

“Blijkbaar veroorzaakte de gedachte aan chocolade ook al schuldgevoelens.”

Bron: NU.nl
Veel bonbons